In den beginne
Projecten
Wist je dat?
Filmpjes
Gezondheid
Columns
Niet Blij
Winkel
Nieuws
Linkjes
Brand New Day
In het begin van het nieuwe jaar spreken mensen prachtige voornemens uit. Sommige mensen zetten deze voornemens ook om naar daden. Een mooi voorbeeld hiervan geven Kalo en Thierry met hun nieuwe bedrijf Brand New Day. Wij als Familie Blij hopen dat dit initiatief echte veranderingen zal geven. Wij ondersteunen het initiatief, omdat het een regelrechte aanval is tegen de woekerpolissen van de verzekeringsmaatschappijen. Met een beetje geluk zal het de verzekeringsmarkt op z’n kop zetten. Mathijs Rotteveel van DePers heeft er een mooi artikel over geschreven wat hierna volgt.










Kalo Bagijn, die in 2000 BinckBank oprichtte, gaat met zijn nieuwe bedrijf verzekeraars te lijf die te veel geld verdienen aan hun klanten. Binck-oprichter Kalo Bagijn heeft het net zo gehad met financiële bedrijven als de rest van Nederland. Met zijn nieuwe bedrijf Brand New Day wil hij de strijd aangaan met verzekeraars.

Welke?

Alle verzekeraars die te veel geld verdienen over de rug van klanten. Ik kan geen product verzinnen waar je niet gepakt wordt. Met spaarrekeningen die zodra je geld hebt gestort de rentevergoeding aanpassen. Met beleggingsfondsen, met arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en met alle andere verzekeringen. DSB rekende 90 procent provisie over koopsompolissen. Maar alle andere financiële instellingen – banken en verzekeraars – verkopen nog steeds woekerpolissen. Daar gaan wij met Brand New Day iets aan doen.’

Hoe?

‘We bieden banksparen aan voor pensioenaanvulling en de aflossing van hypotheekschuld. Fiscaal gefaciliteerd en tegen een extreem lage prijs: maximaal een half procent kosten voor alle producten. Bij onze concurrenten loopt dat meteen in de procenten. Verzekeraars doen net alsof een kostenniveau van een paar procent niet zoveel uitmaakt. Maar elk procentje extra kosten dat de verzekeraar rekent, scheelt je 30 procent in je pensioen.’

Daar zijn de meeste mensen waarschijnlijk niet van op de hoogte?

‘Nee. Daarom word ik ook zo boos als ik Niek Hoek van Delta Lloyd bij Pauw & Witteman hoor vertellen dat hij nooit woekerpolissen heeft verkocht. ‘We hebben misschien een paar procent te veel gevraagd. Dat kun je toch geen woekerpolis noemen? ’Of een andere directeur van Delta Lloyd die zegt dat hij met de wetenschap van nu toen misschien niet zulke hoge kosten in rekening had gebracht. Maar je wist tien jaar geleden toch ook wel dat wanneer je bijvoorbeeld 6 procent rendement maakt en 6 procent kosten, dat je dan niks overhoudt? Eigenlijk zegt zo’n man dat hij tien jaar geleden nog niet kon optellen en aftrekken.

Die jongens willen hun fouten niet toegeven. Delta Lloyd wil die zeilboot betalen in de Volvo Ocean Race omdat Hoek zeilfanaat is. Wil dikke bonussen en dikke salarissen uitkeren. Hoek heeft vijf ton gekregen bij de beursgang, in aandelen, met het verhaal dat de aandeelhouders zo’n aandelenparticipatie zo belangrijk vinden. Daar zijn financiële managers mee bezig en dat willen ze zo lang mogelijk intact houden. Ondertussen heeft Delta Lloyd wel een schikking moeten treffen met zijn klanten. Die zijn dus belazerd, anders hoef je geen schikking te treffen. Maar de kosten van de polissen die ze nu verkopen zijn niet significant lager dan voorheen.’

Hoe houden ze dat vol?


‘Het is een semi-monopolistische markt. Of het een kartel is weet ik niet. Ik hoor niet alles. Ik ken maar weinig bankiers. Maar wat ik hoor en lees is dat ze zich vooral druk maken om zo snel mogelijk die kapitaalinjecties van de staat af te lossen. Zodat ze daarna weer snel hun bonussen kunnen uitbetalen. Er zijn maar weinig bankiers die zich echt druk maken om de misstanden.’

Denk je dat te kunnen veranderen met een bedrijfje met zo’n 25 medewerkers?

‘Mijn partner Thierry Schaap en ik hebben hetzelfde tien jaar geleden ook met Binck gedaan. We zagen dat beleggen voor particulieren belachelijk duur was. Dus besloten we zelf online beleggen aan particulieren aan te gaan bieden voor 0,1 procent kosten per transactie. Iedereen zei dat we gek waren, want de banken vroegen toen 1,5 procent. Inmiddels is de hele markt gezakt richting 0,1 procent. Waar de banken eerst zo’n 2 miljard verdienden aan online beleggen, is dat nu zo’n 200 miljoen. Ze hebben allemaal hun tarieven verlaagd en zijn een groot deel van de markt kwijtgeraakt.


Na de overname van Alex in 2007 had
Binck een marktaandeel van meer dan 60 procent. Onze filosofie is: een lage marge voor ons is goed voor de klant. Als het goed is voor de klanten, komen die vanzelf naar ons toe. En als er maar genoeg klanten komen, gaan we uiteindelijk ook geld verdienen. Thierry en ik hebben veel geld geïnvesteerd in Brand New Day. Hoeveel zeg ik niet. Maar wij zijn geen passanten. We kijken naar ons bedrijf als een familiebedrijf en zijn ervan overtuigd dat we vroeg of laat winst gaan maken. Als je bij ons 30 tot 80 procent meer pensioen opbouwt, dan ben je toch gek als je niet overstapt?’

Al contact gehad met je nieuwe concurrenten?

‘Zoals ik al zei: ik ben anti-establishment, dus ik kom niet op bankborrels. Ik weet dat alle verzekeraars met al hun labels, van ASR tot Zwitserleven, te hoge kosten in rekening brengen. Dat is voor mij genoeg. Oh ja, ik sprak nog wel een commissaris van een van die verzekeraars. Hij vertelde dat de 0,5 procent kosten die wij rekenen ver beneden hun interne kostprijs ligt. Ze kunnen dus niet mee, want dan gaan ze verlies maken. Die commissaris zei letterlijk dat wij een bloedbad gaan aanrichten.’

©2010 Mathijs Rotteveel van DePers.nl

Unieke bezoekers

In den beginne
Projecten
Wist je dat?
Filmpjes
Gezondheid
Columns
Niet Blij
Winkel
Nieuws
Linkjes